Monday, December 27, 2010

“Bahasa Orang Melayu” Vs “Bahasa Orang Putih” Suatu Realiti zaman kini

Semasa menunggu kawan tuah yang sedang melayari internet di CC, sempat jugak Tuah membaca akbar untuk hari ini, dan kebanyakan darinya adalah berkisarkan kemenagan Skuad Harimau kita mengalahkan Garuda. Tuah hanya tersenyum kerana sudah menjangka cerita ini akan menjadi tajuk utama dan buah mulut orang ramai. Tapi kali ni tuah bukan nak cakap pasal Bola tapi Mengenai penggunaan bahasa kita ni.
Dalam akbar Metro hari, ni terdapat rencana mengenai penggunaan bahasa melayu yang semakin “layu”. Tertarik jugak tuah membaca, yang ditekan dalam rencana itu, penggunaan bahasa Melayu semakin lamah dan orang sekarang lebih mengaggungkan bahasa lain dari bahasa ibunda kita semua, itu Tuah tak nafikan, ramai di kalangan kita yang tidak menggunakan bahasa melayu dengan betul. Tuah pun salah seorang daripada mereka. Dan coretan kali ini, merupakan pendapat tuah mengenai isu tersebut.
Bagi Tuah yang juga sebagai seorang mahasiswa, berpendapat semua wajib mengetahui satu bahasa asing dalam hidup mereka, lebih-lebih lagi dalam bahasa Inggeris kerana dalam dunia sekarang, bahasa tersebut di jadikan bahasa komunikasi dunia dengan kemahiran berbahasa yang baik, kita dapat menguasai semua bidang dan meningkatkan kebolehpasaran dan produktiviti kita. Tapi hendak Tuah tekankan disini, bukan Tuah cakap yang bahasa ibunda yang kita sanjung  ini tidak di endahkan atau di sisihkan tetapi mereka sepatutnya wajib tahu, tentang bahasa Melayu dan dari situ lah Slogan “cintailah bahasa kita” benar-benar di fahami. Tuah nampak dari pengalaman Tuah sendiri yang rakyat luar negara  senang mempelajari bahasa melayu dengan alsan mudah menuturkan, maka kita yang lahir sebagai Melayu, tidak malukah kita bila di ajukan persoalan mengenai bahasa ibunda, kita diam seribu bahasa tidak pun kelu lidah tidak terkata. “Tepuk dada tanya selera” jawapannya ada tetapu kita yang tidak mengendahkannya. Memang Tuah tak nafikan salah bagi generasi kita menggunakan bahasa rojak ataupun bahasa campur, kerana ia akan merosakkan bahasa dan akhirnya kita sendiri keliru dengan bahasa itu. Tapi akibat pengaruh persekitaran dan lain-lain menyebabkan lidah kita rajin menyebut perkataan yang tidak pernah di dengar mahupun tercatit dalam Kamus Dewan Bahasa Pustaka. Bagi menagani masalah ini, kerajaan dan badan bukan kerajaan telah mengembeling pelbagai usaha mengani masalah ni. Tapi yang lebih penting adalah penglibatan masayarakat dan lebih-lebih lagi para mahasiswa untuk menjadikan ia sebagai suatu realiti.
Maka tak menjadi persoalan jika kita menguasai bahasa inggeris. Gunakan pada masa yang sesuai, dan lebih penting, utamakanlah bahasa melayu jika di lihat itu yang terbaik .
Tuah suka simpulkan dengan ringkas, belajarlah segala bahasa di dunia ini, tapi jangan lupa daratan yang kita ini bangsa Melayu dan Bahasa Melayu bahasa Bangsa. Tanpa bahasa sapalah kita.
Tuah Pengembara
27 Disember 2010
21 Muharam 1432H

Sunday, December 26, 2010

Malaysia 3 –Indonesia 0



Kali ni Tuah nak cerita pasal bola. Tuah ni bukanlah peminat bola sejati macam kawan-kawan tuah yang lain, tapi situasi kali ni berbeza sedikit, sebab Malaysia lwn Indonesia untuk merebut piala suzuki yang di idam-idamkan oleh semua pasukan di Malaysia. Malam ni malaysia berpesta gol dengan 3 jaringan dalam separuh masa kedua.

Tuah mengucapkan taniah kepada pemain negara, kerana bermain bersungguh-sungguh. Tetapi dalam menyambut keriangan kemengan, terdapat insiden yang mencacatkan keindahan permainan ini. Mana taknya penjaga gok Indonesia di suluh cahaya leser sehinggakan memaksa mereka memberhentikan perlawanan sekejap. Hurm bagi pandangan Tuah, tak bestlah kalo berlaku camni, takder semangat kesukanan langsung, mana aci main gitu, walaupun kita bermain demi kemenangan tapi kita mahu kemengan itu secara sah bukannya kotor. Tuah paham perasaan penyokong Malaysia yang iginkan pasukan kesayangan mereka menjuari perlawana ini, tapi itulah  jangan kita malukan negara di sebabkan insiden kecil ini.

Tapi apa pun, Tuah rasa yang paling mencabar adalah dalam perlawanan kedua nanti, haa...mana takya bermain di padang lawan pula...mari kita berdoa semoga skuad Harimau kita berjaya insyallah.  Maka jumpa kita di sana!
Laungkan MALAYSIA BOLEH! X3

Tuah Pengembara
26 Disembar 2010
20 Muharam 1432H

Saturday, December 25, 2010

Song Lyric-Esier to Lie dan Brielle

Hari ni punya entry tuah nak paparkan dua buah lagu favorite tuah (lirik jer pun) ....dan lagu ni tidak kena mengena dengan sebarang unsur politik kerajaan atau pun pembangkang...haha..



Easier to lie
By: Aqualung


To be in the way
We push into the sky
It's easier to lie
Easier to lie
And on, you sleep
To look you in the eye
It's easier to lie
Easier to lie

To be the one
To be the only one
Someone else to give and love
Something else to give me love
And who am I
To give you what you need
Well, I’m learning
Just learning
Learning how to live and..
To give away
Im pushing to the sky
It's easier to lie
Easier to lie
And on, you sleep
To look you in the eye
It's easier to lie
Easier to lie
To fill the space
The space you made for me
I try to be the one you want
I try to be the way you want
And maybe I
Could be the one you need
If you'll only
Show me
Show me how to live and...
To be in the way
We push into the sky
It's easier to lie
Easier to lie
And too, I try
Well, everything is wrong
It's easier to run
It's easier to...
Never have
To look you in the eye
It's easier to lie
Easier to lie
To be in the way
I’m pushing to the sky
It's easier to lie


Brielle
By: Sky Sailing

There's a handwritten note pressed in the door of her screened in porch
And I am sailing away recalling that day miles from shore
She was still wearing white and robin’s egg blue, Her grandmother's dress
When I left early this year, how I wound up here is anyone's guess
When the new sites grow old and I start to feel cold I'll sail home again

[Chorus:]
Goodbye Brielle
Only whispers can tell
Of the sweet dreams that we knew so well
I'll see you around our dear ocean town
The frozen days we set ablaze
Sent me drifting away
Like a butterfly, you floated by and now you're alone
I wish I knew when I'll be back again
So until then I wish you well
My dear Brielle

Strolling over the sand, cobblestone paths that wind through the trees
Breathing the sweet forest air makes a blue bird aware that she could be free
When the new sites grow old and I start to feel cold I'll sail home again

[Chorus:]
Goodbye Brielle
Only whispers can tell
Of the sweet dreams that we knew so well
I'll see you around our dear ocean town
The frozen days we set ablaze
Sent me drifting away
Like a butterfly, you floated by and now you're alone
I wish I knew when I'll be back again
So until then I wish you well
My dear Brielle
*l love u my darling farewell

Sajer jer Tuah nak ekpresi pasal lagu lak....asyik fakta dan pandangan jer kan...hurm nak tahu lagu dia camna tebgok lah dalam you tube...takpun nanti lain kali Tuah masukkan dalam entry lain kali ..hehe....
Tuah Pengembara
25 Disember 2010

Tuesday, December 21, 2010

Kisah si Tengkujuh

Masuk hari ni dah 3 hari hujan .....tidak lah hujan sentiasa...hujan yang bermula dari tengah malam akan berhenti pada waktu pagi dan  bermula semula pada tengah malam hari yang sama. Otak tuah membuat kesimpulan yang mudah..musim tengkujuh sudah pun bermula..bagi tuah ynag duduk di kawasan tanah tinggi mungkin tidak merasakan masalah banjir, tapi berhadapan dengan masalah sejuk dan kesian kat abah tuah tidak dapat nak turun menoreh dekat kebun. Tapi nak buat camner...bagi tuah inilah yang di namakan ujian daripada Allah..Tuah ingin sentiasa bersangka baik ..dan itu lah yang terbaik.

Semalam sempat juga Tuah bertemu kawan tuah yang tinggal  di Air Papan, dia kata tak dapat tidur nyenyak sebab memikirkan Banjir. Dari sudut hati tuah timbul rasa kesian, bukan apa rumahnya memnag sentiasa mengalami banjir akibat limpahan sungai berdekatan rumahnya. Tuah pun cakap kat dia “sabar jerlah”...

Begitulah delema yang di hadapi oleh penduduk yang duduk di kawasan tanah rendah mereka terdedah dengan masalah banjir bila hujan yang lebat berlaku. Tuah nampak bila berlakunya kejadian seperti semua pihak datang membantu dan menghulurkan sumbangan tak kira tenaga mahupun wang ringgit. Semoga semua pertolongan itu mendapat pahala daripada tuhan yang maha Esa. 

P/s: bagi yang menolong jangan pulak pilih kasih ( Ikut parti@Kaum) nanti kena panggil Racis lak ....hehehehe..biarlah time tu dengan tujuan membantu manusia sesama manusia.

Tuah Pengembara
22 Disember 2010
16 Muharam 1432H

Sunday, December 19, 2010

OPOCOT!!!.......Pemimpin Melatah???


Gelagat Pemimpin yang cepat Melatah

Sejak aku bercuti pada pertengahan semester ini, banyak jugak isu yang berlaku kat luar sana, dan aku paling tertarik dengan isu politik. Aku ni sebenarnya bukannya seorang yang boleh di katakan minat pada dunia politik sebab keranan dalam hati ni masih kukuh ada prinsip “Politik is dirty”, Mungkin ada yang tak suka bila membaca coretan kerana aku nyokong pihak yang berkenaan tapi aku rasa apa yang aku nak tulis ni merupakan apa yang di fikirkan oleh kebanyakan orang yang tidak tahu politik tetapi mengetahui mengenai “kepimpinan”.Aku ni tak lah  nyokong mana-mana pihak tetapi apa yang membuat aku sangat tertarik dengan dunia politik dengan sikap “MELATAH” sestengah ahli politik.

Pada mulanya aku malas nak campur ataupun memberi sebarang komen, tetapi apabila aku terbaca sesetengah status yang agak berat sebelah(memihak pada satu sahaja) aku rasa macm tak puas hati lak. Bukan apa aku rasa tidak adil bagi kita bagi pandangan jika tidak berdasarkan fakta yang yakin dan boleh di percayai. Sebenarnya jika kita tengok kebanyakkan isu yang ada sekarang memerlukan penyelidikan dan tidak boleh menuduh sebarangan tanpa bukti. Kalo tidak boleh di klasifiksikan sebagai fitnah. Sesugguhnya fitnah itu sangat bahaya. Bagi tuah ini sebahagian isu yang harus di kaji dan di bentangkan betul-betul supaya rakyat tidak pening kepala atau membuat keputusan yang melulu

  1.       Penggunaan slogan 1 Malaysia yang di katakan di tiru daripada 1 Yahudi.
  2.       Pembabitan Kerajaan terhadap APCO.
  3.       Kenaikan harga minyak dan harga barang runcit di pasaran. 
  4.    Ketuanan Melayu 
  • mungkin certain isu ini telah  di bincangkan o so cari lah di mana-mana sumber yang di yakini.
Berbalik pada maksud Tuah sikap melatah tu macam tidak mengawal keadaan dan akhirnya kacau bilau dan menampakaan kelemahan pemimpin itu sendiri. Tuah ni bukan lah pandai sangat bab pimpim-pimpin ni, tapi tuah ni sebagai RAKYAT kadang-kadang jelik dan pelik tengok pemimpin senang untuk cepat marah bila di ajukan soalan ataupun masalah. Macam rakyat biasa pulak. Kalo gitu sama jerlah mentaliti rakyat dengan pemimpin, sama je.kalo begini lah keadaanya jangan haraplah Malaysia nak maju. 

Sebenarnya bagi pandangan Tuah isu itu semua boleh di selesaikan jika PEMIMPIN itu pandai berbincang tapi akhir-akhir ni aku tengok PEMIMPIN banyak berkelakuan seperti BUDAK-BUDAK . Bagi aku tiada langsung sifat matang dalam penghujahan mereka, baru-baru ni dalam dewan rakyat aku tengok, PEMIMPIN berteriak sambil bawak sepanduk, kelakuan yang agak kebudak-budakan. Apa gunanya ada dewan rakyat kalau tidak boleh di bawak berbincang. Kalo semua pihak mengetepikan agenda Parti takkan adanya sifat BUDAK-BUDAK dalam dewan. Dewan tu ada bagi membincangkan Masalah rakyat dan menyelesaikan masalah yang timbul. Bukannnya gelanggang nak tunjuk kuasa. Agaknya mereka lupa yang mereka di pilih oleh Rakyat dan jika kalau rakyat tak nak..jawabnya duduk kat rumah jerlah...semua....dan yang paling penting duit yang mereka dapat tu yang beribu-ribu(tuah raserlah tak tahulah elaun diorang tu dapat berapa..paling tidak nya 4 angka)datangnya dari duit rakyat. Nanti kat akhirat kalo di tanya pasal tu...mcm mana pemimpin tu nak jawab.

Tuah harap  pemimpin akan berfikiran lebih matang dan berkelakuan yang sepatutnya, dan jangan jadi bahan lawak kat depan TV ( bagi tuah mcm pelawak yang kat TV tu ). Tuah harap masalah rakyat di bawak lebih penting. Baik bertekak menyelesaikan masalah rakyat daripada bertekak demi kepentingan parti dan diri sendiri. 

P/s : Penulisan ini sekadar pandangan. Luahan rasa seorang rakyat dan seorang Mahasiswa.