COVID-19 dan The New Norm

Sepanjang perjalanan hidup ini, banyak kejadian yang telah menggemparkan dunia, dan yang paling mutakhir adalah tersebarnya sebuah penyakit yang sangat bahaya keseluruh dunia iatu COVID-19. Sehingga kini, masih belum ada vaksin yang ditemui, dan dikhabarkan vaksin ini mengambil masa sehingga 2-3 tahun untuk disiapkan sebelum "mass production" dihasilkan. Akibatnya, segenap manusiawi melalui the NEW NORM.

Coronavirus
Coronavirus

Apa maksudnya New Norm ini,? Ini adalah langkah  yang telah ditetapkan oleh WHO (Pertubuhan Kesihatan Dunia) bagi menggelakan atau mengurangkan kemungkinan seseorang mendapat penyakit ini. Antaranya adalah :

  1. Penjarakkan fizikal - Menjarakkan diri antara satu sama lain sejauh 1 meter. 
  2. Pemakaian pelitup muka di tempat awam
  3. Menggelakkan dari pergi ke tempat awam atau berkumpul
  4. Sentiasa membasuh tangan menggunakan sabun atau sanitizer
  5. Elakkan daripada membawa kanak-kanak dan warga emas ke tempat awam kerana mereka lebih terdedah untuk terkena jangkitan penyakit ini.

Nampak mudahkan? Tapi hakikatnya itulah yang paling sukar dilaksanakan, sehinggakan pihak kerajaan terpaksa mewajibkan setiap individu memakai pelitup muka. Sekiranya dikesan tidak memakai pelitup muka ditempat awam, denda rm 1000 turut dilaksanakan. Kata Dr Noor Hisham, terdapat dua jenis pelitup muka yang boleh digunakan bagi tujuan pencegahan jangkitan COVID-19 iaitu pelitup muka perubatan dan pelitup muka bukan perubatan.

Pakai pelitup muka atau denda RM1,000
Mandatori pemakaian Pelitup muka
( Foto NSTP/Iqmal Haqim Rosman)

Owh sebelum terlupa pastikan maklumat yang dikongsi tersebut adalah sahih. Jangan sebarkan sekiranya tidak benar atau belum dipastikan kesasihannya. Kita tidak mahu timbulkan suasana panik.

"Tidak Pasti, Jangan Kongsi"

Ok, guys jumpa lagi.

Setiap Hari Mengikuti data.

 

 


Comments