Monday, June 6, 2011

Sejarah dan Politik

Sejarah dan Politik sekilas pandang
Tuah Pengembara

Salam to all, hari ini Tuah nak cakap yang Tuah sanggup baca buku setebal 300 pages yang berkaitan sejarah dari buku yang berkaitan politk dan malas nak masuk campur sangat..kerana ;

 1. Politik sekarang dah makin pening, putar sana belit sana.
 2. Sumber dah banyak sangat sampai kesasihan dah jadi macam cerita manjalara dah...
 3. Ahli politik sekarang banyak bercakap dari buat...sampai sekrang yang tertindas tetap tertindas...yang paling kecian yang duduk di tengah-tengah. Bak Kata orang kais pagi makan pagi kais petang makan petang.Sapa cakap tidak ...ada punyer.percayalah...
4.Banyak ahli politik sekarang tak tetap da.....kononnya ikut peredaran zaman..tapi masalahnya,,,,benda yang di perjuangkan dah elok da..wat pa tukar2 tak istiqmah..tak ker dalam islam ada konsep..tak tahulah kalo aku salah...hutm
5. Mahasiswa macm aku ni, pun ada gatal2 nak ikut politk..pelajaran pun tunggang langgang...kalo bijak takpa gak..time dulu ..semua yang terlibat berilmu....sekarang...fikir sendiri...
6.Kalo korang perasan, ada sebahagian ahli politik ni dah terkena fahaman luar yang jauh nun aku sendiri tak tahulah asal dari mana.....
7 Ni lagi best ada jugak ahli politik yang tak reti-reti nak berundur sekejap kerana masalah sosial dan kes mahkamah..kalo ia pun berhenti lah dulu ....represent diri sebagai rakyat biasa sudah......kalo tak ...muka depan surat khbor penuh ngan muka ahli-ahli politik...asih..baik letak berita orang susah yang memerlukan bantuan..lagi bagus...
8.Politk sekarang dah banyak pakai duit...serius dua-dua pakai duit,,takyah ler nak nyembang2 tuduh sesama sendiri..adeh...takkan nak berperang kut...

kalo eden tgok banyak yang tak kena..tapi itu lah dalam dunia mesi ada dua pihak ..yang saling lengkap melengkapi....so ada juga pihak yang suka duk tengah2 sambil nunggu dan lihat sapa yang menang..masa itu lah taring mereka di perlihatkan dan suara "aku sokong parti******" tapi time susah ....muka pun tak pernah nampak....tu lah gelagat orang sekarang...

Tapi aku tak nafikan dalam politik ni masih ada yang bersih..tapi nak cari memang payah sebab apa?
senang ja yang gelap lagi banyak so camna yang terang nak nampak kan? pakai logik suda....

Teringat aku kat satu ayt" sejarah akan berulang jika orang itu lupa akan sejarah" dalam maksudnya itu. Lagipun Tuah risau kalo sejarah macam empayar khalifah kita musnah akan berulang kembali.....kerana ada duri dalam daging..dan tiadanya sifat berjuang......Pemimpin jadi Boneka yang di gerakkan.......kalo kita lihat sekarang dunia timur dah banyak pergolakkan yang berlaku..tu di sebabkan pemimpin yang hanya mementingkan harta dari rakyat....

Bagi Tuahlah harta paling bernilaikan bagi seorang pemimpin adalah rakyatnya..tanpa rakyat..takderlah pemimpin....Bilalah agaknya pemimpin tawaduk seperti umar Abdul Aziz akan muncul?Pemimpin yang kuat jihadnya Salahuddin Alayubi? Pemimpin yang bijak dan berani Sultan Muhammad Al fateh? akn muncul....

Hanya Allah yang mengetahui bila tiba saatnya......

P/S; Penulisan di atas adalah sekdar pandangan dan tidak berniat mengutuk mana-mana pihak.......

No comments: