Melayu yang hilang @ kita yang hilang


Tidak  Berjaya Ke?

‘Budi bahasa Budaya Kita’ adakah releven slogan ini di perkatakan dan di praktikkan lagi?. Persoalan ini muncul di benak Tuah ketika sekarang, media massa sedang hangat memperkatakan isu-isu mengenai perhimpunan BERSIH 2.0 yang akan berlaku….banyaklah pihak yang bersuara mengeluarkan “fatwa”.

Menjadi adat bila seseorang bersuara dan yang membalasnya pun banyaklah juga…..ada sesetegah pihak kalau tidak bersetuju mengeluarkan perkataan yang kenkadang…malampau dan kadang kala erti ayat tu  ……

Tidakkah kita orang melayu kaya dengan pembendaharaan kata…dan jika dalam memberi nasihat penuh dengan  hikmah dan kata berlapik…adakah kita berada di zaman di mana kita melupakan sejarah dan kenal erti budaya bahasa.. Adakah kita patut menunding jari kepada orang lain jika bangsa melayu di di dolak dalihkan.Tidak! Pandanglah diri sendiri..cermin lah diri sendiri….

Perhimpunan Bersih....aman ke tidak?
Kenkadang Tuah bosan dengan sikap segelintir masyarakat yang terlampau fanatik dengan kefahaman mereka menyebabkan mereka lupa yang mereka itu sebangsa malah seagama. Adakah mereka lupa akan sejarah islam seperti perang jamal dan siffin di mana kita satu ummat islam  berperang….amat sedih jika itu jadinya pada satu hari nanti…igtlah kata-kata…sejarah tidak pernah lupakan kita..tetapi kita selalu lupakan sejarah…..

Gambaran perang
Dari pandangan Tuah juga sikap cepat melatah menjadi masalah, bila kita di ajukan masalah, tanpa berfikir panjang terus bersuara, sedangkan kita harus mendengar semua pihak agar kata kita akhirnya tidak di bangkang ataupun menjadi isu lain pula…Ceteknya ilmu dikalangan yang berkata itu menjadi masalah juga….mereka senang di pengaruhi dan di jadikan boneka….




Penulisan ini sekadar luahan dan pandangan.....Bagi yang tidak menerima ...saya hormat keputusan anda..jika terdapat fakta yang salah hamba mohon di perbetulkan...

Comments