Thursday, January 6, 2011

Politik Mahasiswa “Mandul”


"kenyataan yang di keluarkan "
Mungkin tajuk di atas akan mengundang kontroversi, tapi sekejap!..ada cerita sebenarnya...semasa Tuah dalam perjalanan makan tengah hari, mata Tuah terpandang dengan slip yang terselit, di atas tembok batu di salah satu Arked yang ada dekat UTM ni ....rupa-rupanya slip adalah berkenaan mengenai politik U.

Apa yang menarik bagi Tuah adalah slip ini berkenaa perjuangan pihak yang di kenali “pro Mahasiswa”, dalam slip ini juga menekankan persoalan “benarkan perjuangan mereka?” dan persoalan yang paling menrik “di manakah mereka setelah menduduki 18 kerusi MPM mandulkah mereka?”

Sebenarnya Tuah merasakan ini satu provokasi oleh pihak-pihak tertentu, lebih-lebih lagi pilihan raya kampus yang semkin menjelang tiba. Pada masa inilah kredibiliti semua pihak akan teruji, lebih-lebih lagi Mahasiswa yang bertanding pada masa itu.

Mandul adakah kenyataan itu sangat keras ataupun kejam?. Tapi itu lah kenyataan yang akan dihadapi oleh semua pemimpin yang terpilih, tapi dari skop ini kita lihat mahasisiwa sebagai wakil mhasiswa. Mungkin ada sebahgian pihak yang merasakan suara mereka tidak di bawa ke atas, itulah yang menybebkan mereka marah dan menyebabkan mereka mengeluarkan kenyataan seperti dalam slip itu. Ini satu teori.

Teori yang lagi satu, ada pihak yang suka melihat orang lain bertikam lidah dan bergaduh, dan mengambil kesempatan di atas masalah orang lain. Pihak ini lah yang boleh di lebelkan sebagai musuh dalam selimut, dalam diam mengaut keuntungan  di atas masalah orang lain.

Kita sebagai mahasiswa harus berpandangan terbuka dan tidak mudah terpengaruh dengan anasir luar seperti slip yang Tuah jumpa ini. Kita harus menyiasat terlebih dahulu sebelum menuduh! Itulah yang tuah fikirkan yang terbaik...

P/s : Penulisan ini sekadar pendapat peribadi penulis sahaja.


1 comment:

Mohd Fahmi Muhammad Mubarak said...

Election for students just around the corner...
Hehehe...

Mari menjengah:
Imbasan Coretan Tahun 2010