Bapa Pembangunan Negara-Tun Abdul Razak-

BAPA PEMBANGUNAN MALAYSIA
PERDANA MENTERI MALAYSIA KEDUA (1970 to 1976)

Tun Abdul Razak telah menggantikan Tunku Abdul Rahman sebagai kedua Perdana Menteri Malaysia, menuju negara 1970-1976.
Lahir di Pulau Keladi, Pahang pada 11 Mac 1922, Tun Razak adalah satu-satunya anak Dato 'Hussein bin   Mohd Taib dan Hajah The Fatimah bt Daud. Seorang pelajar cemerlang, Tun Razak menerima pendidikan awal di Malay College Kuala Kangsar pada tahun 1934.
Setelah bergabung dengan  Perkhidmatan Pentadbiran Melayu pada tahun 1939, ia mendapat beasiswa untuk belajar di Raffles College di Singapura pada tahun 1940. pelajarannya terhenti apabila bermulanya Perang Dunia Kedua.
Dengan biasiswa Malayan union, Tun Razak berangkat ke United Kingdom pada 1947 untuk belajar undang-undang. Pada tahun 1950 beliau menerima ijazah  Barrister daripada Lincoln's Inn. Selama hari-hari mahasiswa di England, Tun Razak merupakan ahli Parti Buruh British dan pemimpin mahasiswa terkemuka dari Kesatuan Melayu United Kingdom (Persatuan Bahasa Melayu United Kingdom). Dia juga membentuk Malaya Forum, sebuah organisasi bagi mahasiswa Malayu negara mereka untuk membincangkan isu-isu politik.
Setelah kembali, Tun Razak menyertai  Perkhidmatan Melayu  Awam. Kerana ketokohannya dalam bidang kepimpinan, pada 1950 ia menjadi ketua bagi pemuda UMNO (UMNO). Dua tahun kemudian, beliau bekerja sebagai Penolong Setiausaha Negara Pahang dan pada bulan Februari 1955, di hanya 33 tahun, menjadi Ketua Pahang Menteri. Dia bertanding dan memenangi pilihanraya umum pertama pada bulan Julai 1955 dan dilantik sebagai Menteri Pendidikan. Tun Razak juga merupakan salah seorang ahli daripada misi Februari 1956 ke London untuk mencari kemerdekaan Malaya daripada Inggeris.
Selepas pilihanraya umum tahun 1959, beliau menjadi Menteri Pembangunan Desa di samping memegang portfolio Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan. Prestasinya termasuk merumuskan dasar pembangunan yang dikenali sebagai Buku Merah. Pada September 1970, Tun Razak telah menggantikanTunku Abdul Rahman Putra sebagai Perdana Menteri Malaysia.
Tun Razak yang juga terkenal kerana melancarkan Dasar Ekonomi Baru (NEP) pada tahun 1971. Beliau dan "generasi kedua" daripada ahli politik Bahasa Melayu melihat perlunya keras menangani ekonomi dan jurang yang memacu antagonisme perkauman. NEP menetapkan dua tujuan asas-asas - untuk mengurangkan dan akhirnya menghapuskan kemiskinan, dan untuk mengurangkan dan akhirnya menghapuskan pengenalpastian fungsi ekonomi dengan ras.
Tun Razak menubuhkan Barisan Nasional pada tarikh 1 Januari 1973 hingga menggantikan Parti Perikatan yang berkuasa. Dia meningkatkan keahlian daripada parti dan kerajaan gabungan dalam usaha untuk menubuhkan "Ketahanan Nasional" (National Strength) melalui kestabilan politik.
Untuk sumbangannya di bidang kebangsaan dan pembangunan luar bandar, Tun Abdul Razak yang dikenali sebagai Bapak Pembangunan.




Di atas merupakan serba sedikit mengenai sejarawan negara yang amat aku kagumi, beliau merupakan seorang pemimpin yang memang di lahirkan sebagai pemimpin. semasa beliau telah menjadi Perdana Menteri beliau sendiri telah turun padang  untuk mengetahui sama ada projek yang ingin di laksanakan beliau demi rakyat di capai dan di laksanakan oleh wakil yang telah di lantik beliau.


semasa berita kematian beliau di umumkan di corong-corong radio, ramai yang sedih akan kehilangan tokoh sejarawan yang paling banyak berkorban demi rakyat. Al-Fatihah bagi Almarhum



Tun Rahah Mohd Noah (right) with her late husband Tun Abdul Razak (left) and their five sons in the 1970s. This was the last family photo taken before Tun Abdul Razak passed away in 1976. Their sons (from left): Mohamed Nazim, Mohd Najib, Mohd Nazir (youngest, in front), Ahmad Johari, and Mohamed Nizam


Semasa jenazah tiba di Kuala Lumpur, sultan Pahang kelihatan hiba di tenangkan oleh Tun Hussein Onn, baginda merupakan orang yang terdekat bersama alayarham.

'Harimau mati meninggalkan belang 
Manusia mati meninggalkan nama'.

AL-FATIHAH







Comments