Sehari di Tanjung Langsat

Matahari yang membahang kepala dan muka bukanlah penghalang bagi kami bagi merasai pengalaman berada di tapak bagi mengkaji tempat Bagi projek studio kami. Site yang terletak nun jauh di Pasir Gudang telah kami terokai dengan jayanya.

Temapat yang bergelar Kampung Tanjung Langsat telah berjaya kami takluki. Bagi aku kampaung itu kecil tapi penduduknya ramah. Di temani penduduk kampung yang namanya Pak Ya, dia telah menerangkan serba sedikit menganai kampung itu. Dia tidak lokek untuk memberi maklumat yang di kehendaki , kami berhutang budi dengannya.

Apa yang istimewa mengenai kamapung ini, terdapat sebuah rumah yang menjadi Juara Rumah Tercantik kerana landskap yang cantik. Malah mewakili daerah Pasir Gudang. Itulah yang di perkatakan oleh Pak Ya kepada kami. Kemudahan asas seperti air dan elektrik telah di sediakan oleh pihak berkuasa. kemudahan untuk bersosial juga turut di sediakan tapi yang memberi masalah adalah tiada maintanence.

Jika rosak di biarkan sahaja tanpa ada pihak yang bertanggungjawab. kemudahan sekolah dan masjid juga di sediakan bagi penduduk. Terdapat juga warung yang membolehkan orang-orang kamapung duduk bersantai setelah penat bekerja.

Terdapat pembangunan yang berlaku di sana. Kerana Kampung in terlibat dengan pembangunan dalam IRDA. Pada pendapat aku kampung ini sekarang terperangkap dengan pembangunan yang sedang di jalankan. Di sekitar Kampung tersebut pembangunan dari segi industri banyak di jalankan.

Setelah penat berjalan kami "melepak" pula di warung dan kami semua manikmati juadah, mee bandung seafood plus 4 ekor udang ...memang sedap dan menyelerakan. Takpa lain kali aku akan pergi lagi menyantap makanan itu .....


Gambar-gambbar yang membawa seribu makna....

Comments