Kayakinan yang mantap!!!

Asalamualaikum
Bukan senang nak mencapai tahap keyakinan. Aku percaya setiap insan yang lahir ke muka bumi ingin mempunyai tahap keyakinan yang tinggi agar dapt hidup dengan tenang dan dapt berkomunikasi dengan senang.Pelbagai cabaran akan berlaku di dunia,tiap saat yang berlalu pantas adalah kurniaan nya,ada ajer somethinf yang berlaku samaada peristiwa itu akan mengubah dunia. Bagi aku tahap keyakinan aku sekarang ,measih lemah,kenkadang aku risau jika ini berlaku sentiasa,aku akan jauh ketinggalan dalam era penuh persaingan. Ada satu hari itu aku sedang duduk menjamah makan malam lalu aku bertemu kawan baru yang baru sahaja tamat di ploma di sebuah politech mara. Dia berkata dia tak dapat kerja yang dia inginkan.
Aku bertanya kerja apa yang di pintanya. Dia jawab dengan nada yang sedih –pengawal lalu lintas trafik di Lapangan Terbang Senai .Aku bertanya lajut lagi berapa yang mohon- dia jawab 10000 orang . dalam hati aku ,,terdetik satu persoalan yang timbul jauh dari benak ini,bagaimana untuk aku bersaing????.
Bagi aku dengan elemen keyakinan adalah yang terpenting. Bak kata pensyarah trafffic enginering aku “it not about the shy or the english but the confidence inside you”.Aku memasuki JKM adalah untuk meningkat keyakinan aku tapi aku rasa aku tidak menggunakan sebaik mugkin peluang yang ada.Aku sekarang masih berfikir adakah dengan aku memasuki MPP aku mampu untuk berdiri di atas kaki aku.
Sebelum aku menulis blog ini aku singgah di blog sahabat aku. Beliau ada membentang kan mengenai tajuk ini dan berkongsi caranya menghilangkan rasa guntar yang ada dalam diri beliau. Aku tertarik dengan apa yang dia perkatakan,kadangkala aku “mereferkan”kenyataaan dia itu dengan aku sekarang yang serba lemah.Aku nanti akan mencuba cara beliau meringankan tension bila hendak berucap. Jika aku tidak berubah bagaimana aku akan berjaya...bukan???
Bagi sahabat-sahabatku yang kini seorang pemimpin gunalah peluang yang ada untuk mencari keyakinan,pada yang sudah ada kekalkannya dan teruskan memperbaiki diri kerna kita semua manusia biasa yang ingna perubahan dalam diri.

Comments