Wednesday, December 16, 2009

Generasi muda>>>>

Hari ini aku buka blog dan jump to another that is my lecture blog. Dalam blog berkenaan prof aku telah membincangkan mengenai generasi masa muda atau lebih di kenali sekarang sebagai generasi XY. Persoalan yang timbul adakah generasi kini menyedari peranan mereka dalam pembangunan lestari negara kita dan menyahut seruan perdana menteri kita yang berhormat Dato seri Najib bin Abd Razak dalam semangat 1 Malaysia.saya ambil sedikit petikan daripada kertas kerja Pn Mazrina bt Dato Abdul khalid semasa world town planning day 2009:

GEN X,Y – THE GENERATION THAT WILL TAKE OUR NATION/WAWASAN 2020 TOWARDS 2050. THEY ARE THE FUTURE LEADERS AND WORKFORCE. PLANNING FOR THEM NOW IS VITAL TO ENSURE A CONDUCIVE ENVIRONMENT THAT WILL ATTRACT AND RETAIN THE YOUNG IN MAKING OUR PHYSICAL ENVIRONMENT VIBRANT AND LIVABLE.

Memang apa yang di perkatakaan adalah benar....remaja kini menggalas satu tanggung jawab besar bagi membawa negara tercinta ini kearah negara maju. Tapi jika di lihat dalam sudut yang lain para remaja ini lah yang akan membawa kemusnahan jika tidak di asuh dengan betul. Terngiang-ngiang di kepala ini kata-kata seorang motivasi bebas.yang berkata golongan bangsa cina akan takut pada generasi ketiga mereka,kerna mereka percaya generasi itu yang akan memnusnahkan kekayaan mereka.

Kerana nikmat mereka peroleh adalah tanpa usaha tapi sekadar warisan.sebab itu kita lihat kaum cina melatih anak mereka untuk berdikari dan pandai mencari rezeki tanpa mengharapkan harta yang di warisi oleh keluarga mereka. Bukanlah tujuan aku menghina @atau memuji sesiapa pun tapi dalam waktu sekarang generasi muda sekarang harus sedar akan kepentingan pembangunan dan sedar mereka adalah pewaris masa depan,mahukah kita di jajah lagi selama 500 tahun lagi .cukuplah ia menjadi sejarah dan bak kata pepatah orang melayu jangan sampai buah pisang berbuah dua kali.

Bagi generasi yang ada gelaran Mahasiswa jangan lah sia-sia peluang yang ada tuntulah ilmu.kautlah ilmu sehingga ke liang lahad.Mahasiswa harus pandai menapis yang mana kebenaran dan yang mana batil.Kerna di dunia sekarang sudah terlampau banyak maklumat terutamanay media massa yang mencari isu hangat kerna dasar keuntungan diri sendiri.kaji sebetul-betulnya pekara yang ada.

Itu jelah...... :>

No comments: