Friday, December 18, 2009

JKM 2009 -->>>JKM 2010

Pada malam tadi aku pergi ke satu Majlis Watikah perlantikan JKM 2010. Majlis itu menandakan berakhirnya tugas aku sebagi JKM sesi 2009 telah berakhir,pelbagai kenagan yang dapat aku timba,walaupun aku mungkin tidak famous dalam JKM itu,tapi tujuan sebenar aku bukan untuk aku mencari kemasyuran tetapi menambahkan ilmu di dada. Selain itu aku ingin menambah kenalan agar diriku ini lebih mudah utnuk bergaul. Di samping ini aku ingin mengucapakan taniah kepada sahabtaku saiful zaidi kerana akan meneruskan perjuangan sebagai seorang pemimpin .Aku harap dia akan dapat meneruskan legasi kepimpinan Kolej Rahman Putra.Beliau di amanahkan sebagai Naib Biro kecerian dan Teknologi Hijau.

Semoga JKM 2009 dapat berkerja dengan seikhlas hati tanpa mengharapkan balasan dan ambilah sebagai pengalaman itu sebagai nilai yang lebih bernilai dari wang......Taniah di ucapkan.Mungkin dalam entry lain kali aku akan cuba memasukkan senarai JKM yang terlibat.

Kayakinan yang mantap!!!

Asalamualaikum
Bukan senang nak mencapai tahap keyakinan. Aku percaya setiap insan yang lahir ke muka bumi ingin mempunyai tahap keyakinan yang tinggi agar dapt hidup dengan tenang dan dapt berkomunikasi dengan senang.Pelbagai cabaran akan berlaku di dunia,tiap saat yang berlalu pantas adalah kurniaan nya,ada ajer somethinf yang berlaku samaada peristiwa itu akan mengubah dunia. Bagi aku tahap keyakinan aku sekarang ,measih lemah,kenkadang aku risau jika ini berlaku sentiasa,aku akan jauh ketinggalan dalam era penuh persaingan. Ada satu hari itu aku sedang duduk menjamah makan malam lalu aku bertemu kawan baru yang baru sahaja tamat di ploma di sebuah politech mara. Dia berkata dia tak dapat kerja yang dia inginkan.
Aku bertanya kerja apa yang di pintanya. Dia jawab dengan nada yang sedih –pengawal lalu lintas trafik di Lapangan Terbang Senai .Aku bertanya lajut lagi berapa yang mohon- dia jawab 10000 orang . dalam hati aku ,,terdetik satu persoalan yang timbul jauh dari benak ini,bagaimana untuk aku bersaing????.
Bagi aku dengan elemen keyakinan adalah yang terpenting. Bak kata pensyarah trafffic enginering aku “it not about the shy or the english but the confidence inside you”.Aku memasuki JKM adalah untuk meningkat keyakinan aku tapi aku rasa aku tidak menggunakan sebaik mugkin peluang yang ada.Aku sekarang masih berfikir adakah dengan aku memasuki MPP aku mampu untuk berdiri di atas kaki aku.
Sebelum aku menulis blog ini aku singgah di blog sahabat aku. Beliau ada membentang kan mengenai tajuk ini dan berkongsi caranya menghilangkan rasa guntar yang ada dalam diri beliau. Aku tertarik dengan apa yang dia perkatakan,kadangkala aku “mereferkan”kenyataaan dia itu dengan aku sekarang yang serba lemah.Aku nanti akan mencuba cara beliau meringankan tension bila hendak berucap. Jika aku tidak berubah bagaimana aku akan berjaya...bukan???
Bagi sahabat-sahabatku yang kini seorang pemimpin gunalah peluang yang ada untuk mencari keyakinan,pada yang sudah ada kekalkannya dan teruskan memperbaiki diri kerna kita semua manusia biasa yang ingna perubahan dalam diri.

Wednesday, December 16, 2009

Generasi muda>>>>

Hari ini aku buka blog dan jump to another that is my lecture blog. Dalam blog berkenaan prof aku telah membincangkan mengenai generasi masa muda atau lebih di kenali sekarang sebagai generasi XY. Persoalan yang timbul adakah generasi kini menyedari peranan mereka dalam pembangunan lestari negara kita dan menyahut seruan perdana menteri kita yang berhormat Dato seri Najib bin Abd Razak dalam semangat 1 Malaysia.saya ambil sedikit petikan daripada kertas kerja Pn Mazrina bt Dato Abdul khalid semasa world town planning day 2009:

GEN X,Y – THE GENERATION THAT WILL TAKE OUR NATION/WAWASAN 2020 TOWARDS 2050. THEY ARE THE FUTURE LEADERS AND WORKFORCE. PLANNING FOR THEM NOW IS VITAL TO ENSURE A CONDUCIVE ENVIRONMENT THAT WILL ATTRACT AND RETAIN THE YOUNG IN MAKING OUR PHYSICAL ENVIRONMENT VIBRANT AND LIVABLE.

Memang apa yang di perkatakaan adalah benar....remaja kini menggalas satu tanggung jawab besar bagi membawa negara tercinta ini kearah negara maju. Tapi jika di lihat dalam sudut yang lain para remaja ini lah yang akan membawa kemusnahan jika tidak di asuh dengan betul. Terngiang-ngiang di kepala ini kata-kata seorang motivasi bebas.yang berkata golongan bangsa cina akan takut pada generasi ketiga mereka,kerna mereka percaya generasi itu yang akan memnusnahkan kekayaan mereka.

Kerana nikmat mereka peroleh adalah tanpa usaha tapi sekadar warisan.sebab itu kita lihat kaum cina melatih anak mereka untuk berdikari dan pandai mencari rezeki tanpa mengharapkan harta yang di warisi oleh keluarga mereka. Bukanlah tujuan aku menghina @atau memuji sesiapa pun tapi dalam waktu sekarang generasi muda sekarang harus sedar akan kepentingan pembangunan dan sedar mereka adalah pewaris masa depan,mahukah kita di jajah lagi selama 500 tahun lagi .cukuplah ia menjadi sejarah dan bak kata pepatah orang melayu jangan sampai buah pisang berbuah dua kali.

Bagi generasi yang ada gelaran Mahasiswa jangan lah sia-sia peluang yang ada tuntulah ilmu.kautlah ilmu sehingga ke liang lahad.Mahasiswa harus pandai menapis yang mana kebenaran dan yang mana batil.Kerna di dunia sekarang sudah terlampau banyak maklumat terutamanay media massa yang mencari isu hangat kerna dasar keuntungan diri sendiri.kaji sebetul-betulnya pekara yang ada.

Itu jelah...... :>

Tuesday, December 15, 2009

9 nyawa


Asalamualaikum

dah lama aku tidak menulis tapi kali ini terpanggil untuk menulis..kerna bila minat menulis datang akan ku tulis apa yang ada dalam jiwa ini. Bukan senang untuk mecari mood untuk menulis.Tapi kalo dapat penuh blog.

Novelis thriller Nombor 1 Malaysia Ramlee Awang Murshid telah mengeluarkan sebuah karya ulung hasil garapan mindanya yang di tunggu oleh peminat-peminatnya.Novel ter baru beliau ini yang di beri nama “ 9 nyawa”telah keluar di pasaran Malaysia dengan harga yang berpatutan. Novel ini merupakan ilham daripada anaknya, yang mengatakan kucing ada 9 nyawa. Tapi buku ini bukanlah mengenai kucing tapi dari situlah idea untuk menghsailkan buku 9 nyawa terhasil.

Aku akan cuba membuat analsis buku ini setelah habis aku menelaah buku ini.

P/s: Novel seterusnya berkisar saifuddin @ Laksamana sunan..pasti anda tertanya-tanya adakah ini sambungan novel trilogi Bagaikan puteri,cinta sang ratu dan hijab sang pencipta...hurm kalo nak tahu baca sampai habis 9 nyawa......hehehe

Tuesday, November 3, 2009

Dah Habis....

setelah lama berusaha..akhrnya sudah habis menghadapi dugaan mencabar...huhu
tapi dugaan hidup tak pernah nak duk tenteram ader..jer perlu di lakukan dan pekara baru akan berlaku....itu lah erti hidup sebenarnya..hurm yer ker??


semester 3 telah aku lalui dan bersyukur kerna dengan rahmatnya..aku msih bernafas..tapi aku masih tak tahu per yang akan berlaku pada masa hadapan.kalo aku mempunyai kereta seperti filem Back to the Future mungkin aku dapat mengubah apa yang tidak betul...yang telah berlaku dalam hidup aku ini...tapi itu hanyalah mimpi..kerna kita tidak dapat membuat begitu....kerna itu melawan kuasa tuhan.Telah Allah jadikan tiap saesuatu itu mempunyai hikmah.Tapi kadang -kadang manusia tidak dapat menerima kenyataan yang telah di qadarkan kepada kita.


Adakah aku termasuk dalm golongan ini...Aku berasa takut bila memikirkannya...hurm....aku bermohon di jauhkan pekara seperti itu berlaku dalam hidupku.Kepada yang telah menjadi hidup aku seperti ini aku kena berterima kasih kena aku dapat kenal erti musuh dan kawan(cewah macm apa dah).Terasa nak tulis liril lagu lah dan sajak ...biarkau fikir dahulu.....tapi orang dah bosan ngan sajak aku buat cerpen lah ...haha..best gak...hurm (boleh ker ni???)

Monday, October 26, 2009

cabaran golongan muda di era globalisasi


Satu-satunya cabaran globalisasi yang perlu diperbahaskan di agenda paling atas adalah cabaran ke atas aspek sosial budaya. Cabaran ini adalah suatu persoalan yang sangat kritikal kerana sesudah terlerainya benteng sosio budaya sesuatu kelompok masyarakat belia dapat disempurnakan maka segala usaha untuk menerobos bidang — bidang yang lain akan menjadi lebih mudah.
Golongan muda sebahagian besarnya sudah terheret di dalam proses globalisasi sosio budaya. Melalui pelbagai saluran, golongan belia akan menjadi dan terus menjadi sasaran utama globalisasi yang didalangi oleh syarikat-syarikat multinasional dan transnasional. Sesungguhnya tidaklah mengejutkan apabila sistem sosio budaya masyarakat muda kini sudah dirungkai sehingga segala nilai tradisi kita kini sedang melalui proses penghakisan yang amat ketara.
Adalah terlalu ketara untuk menafikan mengenai wujudnya keadaan di mana anak-anak muda semakin menunjukkan tanda tercabut dari akar budaya, bangsa dan agamanya sendiri. Dalam keghairahan untuk mengejari gaya hidup global yang ditandai oleh pelbagai ciri kehidupan barat, anak-anak muda kita secara umumnya kini sudah tidak merasa bersalah untuk meniru secara bulat budaya hidup barat. Kita dapat saksikan globalisasi budaya ini dalam pelbagai bentuk kehidupan golongan belia.
Pengamatan yang jelas dapat membuktikan fenomena di atas boleh disaksikan dengan insiden-insiden dan trend berikut:
  • Pakaian jenama barat.
  • Makanan segera keluaran barat.
  • Minuman global yang ditaja oleh barat.
  • Hiburan yang menonjolkan budaya barat.
  • Media barat yang semakin membanjiri masyarakat muda.
  • Rekreasi yang meniru ala barat.
  • Dunia lakonan dan pembikinan filem cara barat
  • Majlis-majlis sosial yang menonjolkan acara-acara ala barat.
  • Produk rokok yang menajakan budaya hidup barat.
Demikianlah antara fenomena globalisasi yang kini sedang mencabar seluruh jati diri golongan muda. Dari globalisasi kepada dominasi, golongan muda semakin terdedah kepada kehidupan dan nilai keperibadian yang terputus dan terpisah jauh dari budaya hidup timur.
Kita tidak mempunyai pilihan melainkan untuk meneliti secara kritikal dari implikasi globalisasi yang semakin rancak dan tidak terkawal. Golongan muda seharusnya berani untuk menyanggah arus globalisasi bagi memastikan jati diri kita yang sebenar tidak akan digadai. Hanya golongan muda yang mempunyai keberanian dan keyakinan diri bahawa sementara kita ingin berinteraksi dengan dunia luar kita tetap akan terus yakin dan tegas dalam mempertahankan kejatian diri kita. Tanpa kesedaran ini globalisasi akan menenggelam dan melemaskan golongan muda dengan nilai dan pegangan hidup yang sangat mengelirukan dan palsu


UTUSAN PENGGUNA, NOVEMBER 1997, M/S 2



komen tuah 
Di dada remaja alaf baru ini,perasaan ingin mencuba kuat di sanubari mereka.Pada tahap ini kita melihat mereka sedang begerak ke alan kematangan.Mungkin sebilangan orang ramai akan menagatakan ini adalah salah satu jalan untuk menjadi dewasa. Tetapi bagi remaja ini tidak mengnggap begitu kerna globalisasi itu, di rasakan bagi mereka sebagai jalan mereka menikmati hidup tanpa memikirkan hala tuju mereka. kalo keadaan ini berterusan pembangunan sassiah sosial itu akan hancur bagaikan beluncas yang memakan daun.sedikit demi sedikit akan menghabiskan dan meosakkan sturktur daun itu, tapi dari konsep ini kita lihat dari aspek sosial.


Adakah kita mampu menggantikan Perdana Menteri yang lama dan baru pada masa hadapan jika remaja yang dikatakan tunjang belakang negara .Hanya pandai mencari hiburan tanpa mengetahui apa yang berlaku.Apa yang di kesalkan, bila hanya di tanya berapa lamakah kita sudah mencapai kemerdekaan ,mereka dengan rase tidak malu mengatakan "hentah tak tahulah, time sambut nak tengok bunga api jer"
mereka tidak ada raser bersalah...
fikirkan lah ....bagaimana kita sebagai remaja menepis serangan globlisasi
jangan mudah melatah..
kita cuba jadikan globalisasi sebagai kemudahan memahami dunia yang kian singkat ini
kerana akhirat jualah yang kekal selamannya
janagn kita tertipu denagn permainan dunia..

tandas lutsianr,,,

Posted by Picasa

peksa datang lagi....

hari ini final exam aku talah berlangsung dengan jayanya..Peksa Amalan perancangan.
Jawb dah sehabis baik...tapi taktahulah betul ke tak aku jawab nuh.....
hahaha

ku pasrah dan tawakal kepada tuhan.....

harap  jawapan yang aku tulis tu lepas ngan prof aku.....hahahahaha

bagi yang lain selamat menghadapi pereksa yang penuh ngan dugaan k...hahaha

alah azabnya sekejap jer.....tu

maser tengok result tu baru ....jantung nak tercabut tu...hahaha

selamat...

Saturday, October 24, 2009

Saturday, October 17, 2009

fetival ( acara sukan 2)




peserta yang terlibat (nigeria dan palestin)
Posted by Picasa

international festivel (acra sukan)

acara senam robik oleh pelajar IS
nama kawanku ini piee. Dia ajk samer nagn aku.
ni lak aku tuah pengembara
ni lak ketua unit aku aku pangil dia Jay 


acara sukan ni memnag meriah.petang nay pulak ader pertandingan bola antara mereka. Mereka sangat terhibur dengan aktiviti yang di anjurkan oleh MPP UTM. Aku pun suka sebab dapat kenal kawan dari luar negara macam Nigeria, Pakistan,China dan banyak lagi lah ...
huhuhu


Posted by Picasa

budak2 studo maser dulu2..





hahaha....sory kengkawan ......nak masuk jugaj gambar ni...
Posted by Picasa

Persamaan ker??



Cuaba tengok akt 3 orang perempuan ni ....ader mcam adik beradik tak ......kuning tu beb..hahaha..korang nak buat boria ker??
Posted by Picasa

Gambar dulu2





Gambar yang memberi seribu kenagan hahaha....zul hang nak jadi orang utan ka ngan roy...haha
Posted by Picasa

Wednesday, October 7, 2009

Pengembaraan ke kuala lumpur

Salam pada hari petang isnin aku telah bertolak ke kuala lumpur, untuk melaksanakan tugas bagi membantu tugas kawan-kawan ku yang lain (piee, im,dan fuad) untuk pergi ke duta-duta di malaysia bersama dengan mahasisiwa antarabangsa ..
      Antara yang terlibat adalah nigeria,kagaztan,somalia,pakistan,bangladesh dan juga dari myanmar,,,ini merupakan pengalaman yang paling bermakna bagi aku kerna dapat pergi ke kedutaan dan dapat melihat bagaimana keadaan kedutaan asing di Malaysia. Aku bersama im menemani mahasiswa dari Nigeria, mereka merupkan golongan yang sangat peramah,dan bagi pandanganku seorang yang patriotik..mereka amat banggakan negara mereka,sebelum sampai ke kedutaan mereka riuh menceritakan mengenai negara Nigeria. kau pun teruja mendebgar kisah mereka, nanti bila aku sudah mempunyai wang dan masa akan ku keluar dari malaysia dan mengembara,kesemua tempat ini.

Aku bergambar dengan pelajar  dari bangladesh sambil di temani 
2 orang kawan ku (Piee dan Moon)



       Bila tiba di duta Nigeria kami telah berjumpa pegawai yang berketurunan nigeria jugak untuk membincangkan mengenai pinjaman barang, sempat jugak kami berborak mengenai isu semasa dan yang paling menarik bagi aku ialah pegawai tersebut  open mind. fakta-fakta yang di keluarkan amat menarik sekali. Akhir sekali biarlah gambar menceritakan segalanya.



aku kepenatan dan sedang berehat di surau suria KLCC



Gambar kenagan bersama di hadapan KLCC




Pemandangan di  dari KLCC





sebahagian dari mahasiswa antarabangsa

Wednesday, September 16, 2009

selamat hari RAYA

KEPADA SAHABAT SEKLIAN ...SELAMAT BERHARI RAYA
DAN JIKA ADER TERSALAH KATA TERSILAP BICARA
MAAPKAN DIRIKUI INI
KERNA DIRIKU INI TIDAK SEMPURNA ..
P/S:BLOG INI AKAN BEREHAT SEBENTAR BAGI MEMBOLEHKAN PENULIS MENGEMBARA..

IKHLAS: TUAH PENGEMBARA

Thursday, September 10, 2009

kisah cinta

cinta di dunia memang penuh dugaan
lebih baik kita mencari cinta pada yang satu
pasti tak terluka ngan apa apa pun
yang pasti balasan syurga pada yang empunya
badan yang sentiasa bertakwa

pada sahabat yang mencari cinta
bimbimlah cinta ke arah kebenaran yang diredhai
jangan cari cinta yang penuh hawa nafsu
pasti kelak menderita
jika kita kukuhkan hati kita dengan nur ilahi
insyaalah hidup penuh bermakna

sandarkan cinta pada yang satu
berwaspada kerna cinta nafsu
itu bertunjangkan syaitan
tapi cinta pada tuhan
merupakan satu nikmat yang tidak dapat
di gambarkan melalui fizikal
tapi dari hati yang suci

jangan mudah melafaz kasih
kerna pasti hidup merana
fikirkan yang terbaik
kerna cinta itu sesuatu yang indah

p/s: sekadar luahan pengembara yang mencari makna hidup di dunia....
buat mereka hiduplah dengan berlandaskan 
islam yang sebenar.....
TUAH PENGEMBARA

Wednesday, September 2, 2009

setelah lamer menyepi

salam sudah lamer aku tidak menjengah atau menulis blog ini
kemungkinan masa dan keadaan aku yang kurang mood menyebabkan aku tidak menyentuh mahupun melihat blog
baru pada hari ini,jari jemari ku terasa ringan untuk menaip kisah hidupku yang pendek ini.....

pada minggu lepas kau pulang ke kampung
melepaskan rindu ku pada keluarga aku  yang tersayang dan pada kampung halamanku...
tapi hanya sekadar untuk 2 hari sahaja aku dapat bersama mereka
tapi bagiku cukuplah..kerana perjuangan ku di menara gading demi ilmu yang di tuntut bagi masa depanku
harus ku tempuhi....berkat doa dari ibu dan ayah ku pinta.....aku harap mereka faham perjuangan ku..
akan ku kembali dalam dua minggu untuk menyambut hari raya.

tatkala aku kelebosanan dan tidak tahu nak buat per....
aku menghabiskan masaku dengan membaca novel
novel terbaru penulis kegemaran ku Ramlee Awang Mursid iaitu MIKHAIL
novel yang penuh dengan  debaran .....hurm bagiku itu lah genre yang paling aku minat
novel lain juga turut menjadi pilihan hati
MENTERA HITAM, TITIAN MAUT,CINTA SANG RATU ,ARJUNA JIWA,HARIMAU OH HARIMAU
aku rasa hidup ku bebas meneroka alam sendiri.

dalam hidupku yang penuh dengan pembacaan
muncul pula mimpi yang semer berulang  kali
muncul seseorang ynag dulu penah menjadi
sebahagian dari hidupku
aku tidak tahu apakah petanda
tapi kuserahkan pada yang Esa
untuk menjaganya
semoga dia hidup bahgia
tidak layak bagiku untuk memiliki
kerana kasih sayang itu naikmat ilahi yang paling agung
untuk insam yang bergelar manusia
biarlah tuhan yang menetukan segalanya...


Coretan Tuah Pengembara

Tuesday, August 11, 2009

JOM KL 3

ni lah antara geng plnner yang lain yang sangat berdedikasi sampai masuk lubang dinosor..nasib baik tak kena makan ..hahahaha
dan ade yg poyo2 ...tapi tu smua adelah kenagan kami yang manis...muah sayang korang
wuek nak muntah lak aku...hahahaha



Monday, August 10, 2009

projek studio





mase ni time buat projek model
dan budak2 ni kena jadi modelnya
hasilnya nanti aku tunjuk 
pad post akan datang k...
Posted by Picasa

jom kl 2




                                                             hensem tak aku hehehe



ni lak pencegahan H1N1
Posted by Picasa